תזונה, תנועה וכושר
לאורח חיים בריא
אמיר אורלי - מאמן מנטלי לירידה במשקל
צילום: שבי קדם

מהכורסה למירוץ טריאתלון: כך רזה אמיר 30 ק"ג

כשאמיר אורלי הגיע ל-100 ק"ג הוא הבין שזה הזמן לשינוי הגדול של חייו. הוא פיתח תוכנית תזונה בריאה והתחיל להתאמן באינטנסיביות. עד כדי כך שבקיץ האחרון הוא סיים את תחרות ישראמן עם שני אחיו. היום הוא אומר: "אני רוצה לעזור למי שרוצה לעזור לעצמו"
אמיר אורלי
אמיר אורלי

בן 46, נשוי+3 מחולון, בעלים של תזונה ופעילות גופנית WIN . ירד 30 קילו בשנה וחצי

כשהמשקל הראה 100 ק"ג, אמיר אורלי הבין שזה הסימן שינוי. השינוי התזונתי הפך לשינוי נפשי, והוביל אותו ואת 2 אחיו לסיים את תחרות "ישראמן". הוא מסביר: "זה שינוי שהוא לא רק בגוף, אלא בעיקר שינוי מנטלי. החלטתי שאני לא צופה באנשים שעושים ספורט, אלא מתחיל לעשות את זה בעצמי".

רוצים גם לעבור מהפך ? כנסו עכשיו ותשאירו פרטים: www.win-israel.com 

עד אחרי הטיול הגדול שאחרי הצבא לדרום אמריקה, אמיר בן ה-41, נשוי ואב ל-3 מחולון היה רזה, כפי שהוא מעיד על עצמו. "אבל אז התחלתי לגלות את מנעמי האוכל ואת ההנאה בכך. התרגלתי לאכול טוב, אבל היו לאכילה הזו היו תוצאות. התחלתי לאט, אבל בטוח לעלות במשקל".

העלייה במשקל הייתה הדרגתית, אבל לא הפסיקה. "עליתי כמה ק"ג ואז רזיתי קצת, וכך חוזר חלילה במשך כמה שנים, עד שבסוף 2007, עליתי על המשקל ונבהלתי – על המשקל הופיע המספר 100 ק"ג. זה היה שוק מבחינתי. לא יכולתי לקשר בין המשקל הזה לביני, והבנתי שהגיע הזמן לשינוי", הוא מספר ל-ynet.

אבל השינוי לא היה פשוט. "כי לשנות את כל החשיבה שלך", הוא מסביר. הוא החליט לשלב בין תזונה נכונה לבין אימון גופני. "לקחתי מאמא שלי את החוברת של שומרי משקל והחלטתי ליצור לעצמי תוכנית שמתאימה לי. קודם כל, העלמתי כמה דברים לחלוטין מהתפריט כמו למשל: בורקס, צ'יפס, פיצות. ואת שאר סוגי המזון השארתי במינונים פרופורציונליים של התפריט".

אמיר החל לרדת במשקל בקצב של 2 ק"ג בחודש. "מראש לא כיוונתי לירידה מהירה, אלא לירידה איטית ומסודרת לאורך זמן. אבל הבעיה היא לא לרזות, הבעיה הגדולה ביותר היא לשמור על המשקל", הוא מסביר. "כדי לעזור לשמור על הקיים התחלתי לרוץ קצת בחוף. בהתחלה לא יכולתי לרוץ יותר מכמה דקות ברציפות, אבל לא ויתרתי לעצמי".

אמיר אורלי, תמונת לפני - אחרי

אמיר אורלי. "קודם הייתי צופה בספורט, עכשיו אני עושה ספורט"

התחיל לרוץ וסיים טריאתלון

מיום ליום הריצה הפכה להיות קלה יותר ואורלי החליט להוסיף רכיבה על אופניים. "אחר כך ראיתי שגם זה כבר נעשה קל, החלטתי לאתגר את עצמי ולהשתתף בטריאתלון ספרינט. מדובר במירוץ  שמשלב 750 מ' שחייה, 5 ק"מ ריצה ו-20 ק"מ רכיבה על אופניים. ואם כל זה לא מספיק, צריך לעמוד בזמן מינימום. סיימתי את הטריאתלון בשעה ו-35 דקות".

אחרי שסיים את הטריאתלון במאי 2010, אמיר החליט להמשיך למשוכה הבאה. "רציתי לסיים ריצה למרחק אולימפי. החלטתי לרוץ את טריאתלון קיסריה, וסיימתי אותו בשלוש שעות וחצי. אחריו, יצאנו לנופש עם כמה חברים, ואז מישהו זרק רעיון: "בואו נעשה את איש הברזל". זה היה השלב הבא שאמיר חיכה לו.

"באימונים לקראת איש הברזל החל המסע שלי לשינוי אמיתי, בגוף ובראש", אומר אמיר, "התחלתי לעסוק בספורט ולאכול נכון. במהלך הדרך החברים פרשו, ואני המשכתי להתאמן לבד. הרגשתי מחויבות למטרה, ולא יכולתי לעזוב. ראיתי את עצמי בעיני רוחי משלים את המשימה".

אמיר אורלי. צירף לריצה היומיומית גם רכיבה על אופניים (צילום: באדיבות "צלם אותי")אמיר אורלי. צירף לריצה היומיומית גם רכיבה על אופניים (צילום: באדיבות "צלם אותי")

3,000 קלוריות ביום אימונים

אבל אמיר לא היה לבד בתחרות הקשה הזו. "שני אחיי ליוו אותי במשך כל 15 וחצי שעות שהתחרות נמשכה. זה היה מתיש מאוד, אבל לא ויתרתי", הוא מספר.

מה הייתה שגרת האימונים שלך?

"כבר שלושה חודשים לפני התחרות הראשונה, פניתי לתזונאי פז שוסטר, שיתאים לי את התזונה המתאימה למאמץ כל כך גדול. ביום אימונים ממוצע אתה שורף 1200 קלוריות, מה שמצריך תזונה של לפחות 3,000 קלוריות".

מה אכלת בימי האימונים?

"הרבה יותר מהכל, לחם לבן, דגנים למיניהם והרבה פחמימות לפני התחרות. ביום התחרות עצמו הגוף הרי מאבד 10,000 קלוריות. זה מאמץ עצום".

בקיץ 2011 הוא סיים את תחרות הישראמן באילת (3.8 ק"מ שחייה, 180 ק"מ רכיבה, 42 ק"מ ריצה ). "התחרות הייתה מבחינתי סיכום לכל התהליך שעברתי והוכחה לכך שהכל אפשרי בחיים".

אבל זו הייתה רק ההתחלה. אמיר החליט להמשיך לתחרות הבאה יחד עם אחיו, שתמכו וליוו אותו בתחרות הראשונה. השלושה השתתפו השנה בתחרות חצי ישראמן שלשות – "אחי, אורן שגדול ממני ב-11 שנה, שחה, אני רכבתי על האופניים ואחי ארז, שהוא גדול ממני ב-7 שנים רץ. "זו הייתה חויה מדהימה, היה כיף".

אמיר, ארז ואורן אורלי לאחר סיום תחרות חצי ישראמןמימין לשמאל: אמיר, ארז ואורן אורלי לאחר סיום תחרות חצי ישראמן

"רוצה שאנשים יעזרו לעצמם"

אחרי ההשתפות בתחרויות וההישגים, אמיר לא עוצר. הוא רוצה לחלוק אצ הידע שלו והניסיון שלו עם אנשים שזקוקים להכוונה. "השינוי שעברתי גרם לי לרצות לעזור לאחרים לעשות שינוי. אני מבין אותם ויודע מה הם מרגישים", הוא מסביר.

כדי לעשות זאת הוא למד קורס הנחיית קבוצות וקורס מדריכי כושר גופני וספורט, כדי להתמקצע בתחום. "למדתי תוכניות בריאות לילדים ולמבוגרים. אני חושב שהדבר החשוב ביותר הוא מודעות והבנה. אם מלמדים את הילדים איך לחיות נכון, הם יגדלו לתוך זה", הוא אומר.

מה לדעתך השינוי הכי גדול שעברת?

"אם בעבר הייתי צופה בספורט והייתי "בטטת כורסא", היום לעומת זאת אני לא צופה אלא עושה ספורט".

עצות הדיאטה של אמיר

שינוי זה בהחלט דבר חיובי. "אנשים רבים פוחדים משינוי, אבל צריך להבין ששינוי יכול להוביל לדרך חדשה. לפעמים זה בדיוק מה שאנשים צריכים כדי לצאת מאזור הנוחות שלהם. אנשים פוחדים משינויים.

מערך תמיכה הוא חשוב."חשוב מאוד לעשות את תהליך ההרזיה והשינוי עם תמיכה. זה יכול להיות חבר, בן משפחה או מישהו מבחוץ. מערכת תמיכה חיונית מאוד הצלחת התהליך".

שמירה על המשקל. "הירידה במשקל היא פחות הבעיה. מה שחשוב באמת הוא השמירה על המשקל. חשוב להבין שדיאטות רצל למשל, לא ייתנו מענה אמיתי. צריך לגרום לשינוי אמיתי ולשנות את התזונה ולא לשכוח, פעילות גופנית".

הצטרפות לתוכנית